Zelfvertrouwen, steunen en meeleven,

Een prachtig katoenen koordzakje met tekst: "ik geef je lichtpuntjes"  kunnen gegeven worden bij vele momenten.   Ik tijden van verdriet, bemoediging, maar ook om iemand een extra steuntje in de rug te geven.   Het katoenen zakje is 15x20 cm.   In het zakje zitten 3 kaarsjes een een pakje lucifers.   Leuk idee is om in het zakje een kaartje te doen om nog een persoonlijke boodschap bij te doen.
Ik geef jou lichtpuntjes zodat jij zelfvertrouwen krijgt.

Jongeren krijgen zelfvertrouwen als er mensen naast hen staan. Mensen, vaak volwassenen, die hen steun geven. Mensen die van een afstand meekijken hoe men het leven in Nederland vorm geeft. Bij sommige gemeenten is dit 1 of 2 jaar. Sommige gemeente houden de jongeren in de gaten tot dat men 21 jaar is of totdat men niveau 1 heeft afgerond. Daarna raken deze jongeren uit beeld bij een gemeente of bij vluchtelingen werk. Zij hebben hun werk gedaan. Blijkbaar zijn de jongeren dan verstandig genoeg om op eigen benen te staan.

Veel jongeren, weten precies hoe zij moeten reageren op hulpverleners. Bij Nederlandse jongeren merkte ik op school of zij “vroeger” te maken had gehad met instanties. Bij jongeren uit Azië merk je dat jongeren, die in aanraking zijn geweest met bijvoorbeeld politie, hoe men daar op reageert. Alleen werkt het hier bij de politie anders. Men kan proberen hen om te kopen maar in de meeste gevallen zal dit niet lukken. In sommige situaties lukt het de jongeren om de instanties om de tuin te leiden. Zichzelf beter voor doen dan dat het in werkelijkheid is. Omdat de meeste instanties niet de tijd hebben of nemen, komt de jongere hier mee weg. Dit is op dat moment fijn voor de jongere, maar of het later ook fijn zal zijn, dat is de vraag.

Als wij kijken naar de jongeren die hier zijn geboren, dan zie je dat zij totdat zij met de opleiding heeft afgerond, elk jaar een mentor naast zich hebben staan. Daarnaast staan er ouders of verzorgers naast hen die de Nederlandse taal beheersen. Van hen mogen wij verwachten dat zij weten hoe het op school werkt en hoe zij moeten inloggen in het systeem van school. Helaas zag ik ook toen al op school dat er veel jongeren waren die bewust of onbewust hun ouders buiten spel zetten. Zij zaten op het MBO en dachten net als de docenten dat zij dit allemaal zelf konden regelen. Behalve als het helemaal spaak liep dan werden de ouders in geschakeld. Toch was en is het de bedoeling dat ouders mee kijken in het systeem van school. Niet om de jongeren te “controleren” maar het systeem is bedoeld om mee te leven met de jongeren. Om te zien wat zij doen en om hen te stimuleren en te motiveren.

Jongeren die hier alleen zijn of die hun ouders later hebben laten overkomen, hebben een ander probleem. De enige die met hen meekijken zijn de mentoren en misschien een enkele docent die toevallig dit vak geeft. De rest mogen zijn allemaal zelf doen. Nu hoor ik de instanties zeggen: zij zijn 18 jaar of ouder, zij kunnen redelijk Nederlands en wij zijn niet bij machte om al deze jongeren individueel te begeleiden.

2 voorbeelden uit de praktijk, waarbij de jongeren het alleen moesten regelen.

Het eerste voorbeeld. Een jongeman woont nu ruim 5 jaar in Nederland. Zijn ouders wonen in Libië. Hij is gevlucht samen met zijn zus en zwager. Zijn zus heeft nu 3 kinderen en zij wonen ergens anders. De jongeman, intussen 21 jaar woont zelfstandig. Hij is een man van de praktijk. Hij zou graag in een Syrische winkel willen werken. Maar leren is voor hem lastig en dit demotiveert hem om naar school te gaan. In tussen zijn er mensen bij hem op zijn pad gekomen die een “slechte” invloed op hem hebben. Als hij naar een instantie moet weet hij precies de vragen zo te beantwoorden dat hij snel weer buiten staat. Maar na 5 jaar heeft hij alleen een inburgeringsdiploma. Later bleek dat zijn Nederlands nog niet genoeg was om naar het MBO te gaan. Waardoor de motivatie helemaal verdween

Het tweede voorbeeld. Een jongeman woont nu ook ruim 5 jaar in Nederland. Hij heeft zijn familie overlaten komen uit Syrië. Nu wonen zij samen in een huis in een klein dorp. De inburgeringscursus heeft hij gehaald. Vol goede moed ging hij naar het MBO, niveau 1. Maar al gauw bleek dat hij zelf dacht dat hij meer kon dan niveau 1 en bleef bij huis. Hij ging werken en was de rest van de tijd in huis. Nog steeds is het enige diploma dat hij heeft gehaald het inburgeringsdiploma. Zijn ouders weten niet hoe de scholen hier werken dus zeggen niets hier over tegen hem.

Bij de beide jongemannen, omdat zij 21 jaar zijn, trekt men de handen er van af. Zij moeten voor hen zelf zorgen. Kunnen zij dit? Nee, allebei niet. De één slaapt de hele dag en leeft in de avond en in de nacht. De ander werkt er een beetje naast en gaat op stap met zijn “vrienden”. De steun en het medeleven van andere mensen hebben zij niet. Zij worden door niemand en niets gecorrigeerd.

Het doet mij pijn dat jongeren die een lange en moeilijke reis achter de rug hebben, nu niets meer doen. Het doet mij pijn dat jongeren op deze manier hun leven aan hen voorbij laten gaan. Wat gaan zij over 5 jaar zeggen tegen anderen? Ik heb niets, ik heb geen diploma, ik heb geen inkomsten en ik woon nog steeds in het zelfde huis. En NU?

Dit zou anders kunnen en moeten. voor deze jongeren die hier in eerste instantie alleen zijn, zou er een tussen oplossing moeten zijn. Een tussen stop tussen het AZC en een “eigen” woonruimte. In deze tussen oplossing zou men de inburgeringscursus moeten halen. Als jongeren 5 dagen per week naar school gaan moet dit haalbaar zijn. In deze tussen stop leert men simpele gerechten te koken. Men leert met geld om te gaan, en wat tevens belangrijk is leert men hoe wij hier in Nederland met elkaar omgaan. Helaas wil men hier geen geld in steken en kijkt men alleen naar oplossingen op korte termijn.

©JongeMedelanders

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.